مالچ کشاورزی پلاستیکی فیلم پوشش دهی

تعریف مالچ

مالچ به پوششی گفته می شود که از خاک در مقابل عوامل جوی مثل باد و باران محافظت می کند و باعث ارتقاء کیفیت خاک می شود. همچنین مانع از دست رفتن رطوبت خاک می شود و در زمستان از گیاهان در برابر تغییر دمای شدید خاک محافظت می کند و جلوی رشد علفهای هرز را می گیرد.

امروزه استفاده از انواع مالچ های پلاستیکی در کشاورزی برای افزایش عملکرد و زودرسی گیاهان به ویژه گونه های گرمادوست مانند فلفل، ذرت، گوجه فرنگی و گیاهان پیچکدار در حال افزایش است.

فیلم های پوشش دهی (مالچ کشاورزی)، نایلون هایی در عرض های متغیر هستند که بر اساس نوع محصول و نوع کشت می توان از ۴۰ تا ۳۰۰ سانتیمتر بر سطح بستر خاک پهن نمود. ضخامت این نایلون ها بین ۳۰ تا ۵۰ میکرون می باشد.

مالچ پلاستیکی به صورت خط های موازی در سطح خاک های آماده شده قرار می گیرد. بستر باید بدون باقیمانده گیاهان باشد و به وسیله شیئ سنگینی در روی حاشیه های کناره خاک محکم شود. مالچ باید سفت باشد و محکم به خاک بچسبد تا انتقال حرارت خوب باشد و از آزاد شدن و حرکت توسط باد جلوگیری شود. حرکت مالچ توسط باد ممکن است پلاستیک را پاره کند و قابلیت آن را از بین ببرد.

مالچ کشاورزی پلاستیکی شرکت رخ پلاستیک توس

مزایا فیلم های پوشش دهی (مالچ کشاورزی)

– افزایش بازدهی آبیاری

– کاهش میزان تبخیر از سطح خاک

-گسترش ریشه دهی در لایه های خاک

-کاهش میزان علف هرز تا ۷۰ درصد

-کاهش اختلاف دمای خاک در طی شبانه روز

-کاهش هزینه های نیروی کار

– کاهش استفاده از سموم و کودهای شیمیایی

– افزایش رشد رویشی و زایشی در طول دوره ی کوتاه

 

نکات مهم در ارتباط با مالچ

کشاورزانی که از مالچ در مزرعه استفاده می کنند باید به نکات زیر توجه کافی داشته باشند:

۱- استفاده از کودهای دامی مناسب (کودهای خشک و پوسیده)

۲- تنظیم مدار آبیاری و استفاده از تیپ های آبیاری با تنظیم فشار

۳- استفاده از قارچ کش جهت ضدعفونی کردن خاک (آبیاری نامنظم و استفاده بی رویه از کود دامی افزایش قارچ های پارازیتی را به دنبال خواهد داشت.

 

نایلون مالچ رخ پلاستیک توس در دو نوع مشکی و مشکی-نقره ای عرضه میگردند.